24 april 2013

George Beverly Shea (Bev)


Han blev 104 år och avled för precis en vecka sedan.

Den här videon tar 48 minuter men det är minuter som i all sin anspråkslöshet inte lämnade mej oberörd.
Den tog tag i något jag knappt visste jag hade men mest var jag förundrar över att mannen med den rösten undgått mej fram tills nu.

För en del representerar nog videon ren musikhistoria men det tycker jag blir lite rumphugget.
Bevs liv och röst är större än så.

Man skulle kunna säga att Bev och divalater är varandras motpoler för jag kan livligt föreställa mej vilka erbjudanden mannen med den rösten fått.
Detta till trots blev han trogen sin predikant.
Predikanten är Billy Graham som har berättat att han hade stora svårigheter att förmedla en hyfsad predikan om inte Bev dessförinnan 'förberett marken'.

Jag ska inte ytterligare förlänga de 48 minuterna med prat men för det jäktade sätter jag, snäll som jag är, också in en kortversion.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Gita!
Tack för den! Som inte heller lämnade mig oberörd med en kortversion.
EL

Gita sa...

Vänta inte med långversionen till du blir gammal. Den speglar nästan hela hans liv och sångerna är underbara.