10 februari 2013

Hamas - biståndsgivare



Jag läste igår en rubrik som aldrig skulle bli publicerad i palestinagruppernas veckoblad - eller vad deras skrifter nu kan heta. 
I Jerusalem Post stod det så här på första sidan :

Hamas: "We'll send aid money to PA if necessary"

Hamas säger alltså att om det blir nödvändigt så kommer de att skicka pengar till palestinierna på Västbanken.
Filantroperna Hamas erövrar världen.

Jag antar att det är nu efter alla dessa livsuppehållande båttransporter från bl.a. Sverige som Gaza nu är självförsörjande...
En bättre fråga är kanske vilka finansiella konsekvenser emirens av Qatar besök i Gaza i oktober 2012 fört med sej.

Hur som helst är det intressant att se hur ballongen Ship to Gaza snabbt tvingas pysa ut luften och numera bara är en slingrig gummitrasa.
Jag tycker mest synd om de människor som trott på vad Gaza-propagandisterna sagt och gett av sina goda hjärtan. 
De trodde säkert att människorna i Gaza var de mest utsatta i hela världen.

I vilket fall så är Hamas nu så rika att de börjar fundera på var de kan placera sitt överflöd.
Naturligtvis slänger de inte ut detta lockbete utan en del tankemöda.
Om ni läser den korta artikeln så ser ni att det finns ett förbehåll, nämligen att politiken på Västbanken ändras.
Hur då ändras?
Naturligtvis så den överensstämmer med den fundametalistiska extremism som tvingas på människorna i Gaza.

När extremister får möjligheter slås friheten i bojor.
När extremister får möjligheter blir demokrati bara ord .
När extremister får möjligheter borde omvärlden darra.

När Hamas får möjligheter försvinner möjligheterna för andra och stålbadens tid gör entré.

Om det nu stämmer att Gaza verkligen är på grön kvist så är det ju trevligt för dem men mindre trevligt för dem de tänker missionera bland.
Förhandlingarna mellan Hamas och Fatah spricker ju ena gången efter den andra - sista gången just i dagarna.
Förmodligen börjar Hamas tröttna på de ständiga sammanbrotten och   förbereder sej för andra metoder.
Utpressning.

Om vi hjälper er med våra pengar så får ni hjälpa oss genom att vara lite mindre dogmatiska och vara mer tillmötesgående i förhandlingarna.
Någonting ditåt.

När en terrororganisation blivit solvent är den livsfarlig, då är alla gränser utsuddade och nåde den som inte stryker den medhårs.
Terror är terror är terror - även i form av biståndsgivare.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ...

10 kommentarer:

Harry Harrysson sa...

Hamas är helilskna på Abbas nu för att han tänker ställa till med VAL! Här ska sannerligen inte vara några val där personer riskerar att förlora!

För ett tag sedan skrevs om hur Hamas säger nej till många varor från Israel - därför att folk vill ha den kvaliteten men Hamas tjänar mer på tunneltransport av arabiskproducerade saker.

Hur många som i hemlighet ger pengar till Hamas vet ingen mer än de själva, det är ju fint att ge enorma summor till Fatah att missbruka men inte fint att ge till Hamas förrän de har "gått ihop" av just den anledningen, att kunna tigga mer pengar.

Faktum är att vissa dagligvaror är billigare i Gaza än i Egypten så där sker viss export via tunnlarna. Att där står Made in Israel på lådan stör väl ingen utom om Diakonia har en spion i trakterna.

När judar härjade i Gaza producerade de mycket i sina växthus för försäljning i Israel och av överskottet såldes för $100 miljoner årligen till EU, varför gör inte araberna det eftersom de fick nästan alla växthusen gratis? Först på allra sistone har Israel och Holland samarbetat för export av nejlikor, jordgubbar och lite annat. Transporterna går med israeliska båtar till EU, som bojkottas av hata-Israelorganisationerna, så du ser inte mycket Gazaproducerat affärerna.

Gita sa...

Harry Harrysson
Tack för lite mera kött på benen även om jag inte kommer ihåg att judarna "härjade" i Gaza innan Sharon körde ut dem.
Inga finansklipp i världen verkar överskugga Hamas judehat som är nästan lika stort som Diakonias.

Ilya Meyer sa...

Enastående! Svenska skattebetalare tvingas ofrivilligt lämna "bidrag" till Gazaborna via våra skattemedel, vi matas hela tiden med svensk mediepropaganda om "nöden" för Gazaborna - men de har så mycket pengar (tack vare frikostiga svenska bidrag via FN, EU, SIDA, Diakonia, Svenska Kyrkan, Palestinagrupperna osv osv) att de faktiskt har pengar i överflöd och vill gärna investera överflödet utomlands. Ändå fortsätter vi att tömma våra svenska plånböcker för att ge dem ur den svenska statskassan som då INTE investerar i svenska skolor, svenska poliser, svenska sjukhus. Kul värre.

Gita sa...

Ilya Meyer
Man undrar hur länge bidragsgivarna du talar om ska kunna hålla uppe skenet att de är ute endast i ädla syften. Alla som kan läsa innantill borde betrakta dem som antingen falska profeter eller jubelidioter eller - båda.

Hasse sa...

Jag noterar att mina enkla konstateranden tydligen var för utmanande.
Nu när jag ser övriga 4 kommentarer inser jag att ni helst vill vara en liten mysig klubb som sitter och klappar varann på ryggen.
Att era kristna ovänner redan för minst 3 år sen varnade för riskerna (den tydligen obehagliga länken jag tipsade om (http://diakoniablogg.se/2010/05/hamas-kulturella-insikter-och-dess-konsekvenser/)) med Hamas växande förmögenhet skulle naturligtvis kännas snopet.
Fast varför gör du så, när du på din sida kritiserar andra för bristande civilkurage? Visar det inte hur rätt jag har i kritiken mot alla er som agerar utifrån religion.
Diakoniakyrkan kristiserar Hamas, ni på den judiska sidan kritiserar de kristna och Hamas hatar antagligen både kristna och judar.
Vore det inte bättre om det fanns flera sekulära röster i denna konflikt ? Inte minst din egen rädsla att publicera mitt första inlägg visar väl på det ?
Censur är väl också en slags brist på civilkurage?
Trist som sagt !!

Gita sa...

Hasse
Jag vet inte vad du syftar på för den här kommentaren är den första som nått min Inbox på mycket mycket länge. Bloggen har ju av vissa skäl legat nere.
Nu gör vi så här; jag publicerar dina kommentarer, åtminstone tills vidare, men jag kommer inte själv att besvara dem eftersom jag erfarenhetsmässigt vet att det inte ger någonting. Din något snorkiga ton ger dessutom en fingervisning om att det skulle bli likadant även i fortsättningen.
Pajkastning får andra syssla med.

Hasse sa...

Gita, om mitt förra inlägg stannade i cyberrymden ber jag genast om ursäkt och erkänner jag handlade mycket fel.
En stor del av just denna omgång snorkighet kom sig av att jag trodde du medvetet plockat bort ett inlägg.
Det var isåfall en omotiverad och orättvis anklagelse, du har rätt i att vi har olika åsikter i mycket. men om jag kritiserar nåt du säger skall det vara rättvist !!

Låt mig även upprepa vad som inledde det försvunna mailet "Jag såg på din blogg att du förlorat din livskamrat och make. Oavsett om man har olika åsikter så är sorgen gemensam, och saknaden efter en älskad svår. Jag vet tyvärr det själv, beklagar sorgen och önskar dig lycka till att gå vidare"

Som sagt Gita, vi är ju oense om massa sakfrågor (definitivt om högre makters relevans), men jag håller gärna oenigheten till sakfrågor. Är även om du kanske inte tror det tacksam över möjligheten ställa frågor även om du ibland upplever dom som kritiska.

Gita sa...

Hasse
Tack!

Harry Harrysson sa...

Hasseman,

Inget i dit skriveri säger att du avlägsnat dej från tonårsåldern sen sist. Det är liksom finnigt på nåt sätt.

Länken till Wohlfeils krafs håller du fram som nåt speciellt, att han skulle för en gångs skull våga säga något negativt om Hamas!!!!! Är det den enda gång Wohlfeil har skrivit något negativt om terrorister?

Jag har debatterat här och där med diverse, inklusive bedrövliga trådar med Wohlfeil som snarast möjligt försöker att avvika från ämnet och ta upp helt ovidkommande detaljer, speciellt såna som rör individer där fakta är okontrollerbara.

Min religion är Noakid om du undrar, åtminstone är jag inte jude och försvarar ingalunda den massiva kristna antisemitismen. Vad har du emot den religionen?

Du tycks vara lika obekant om fakta som EU, Wohlfeil, Bildt, FN och andra i samma gäng. Vad vet du om vad San Remobeslutet säger, en fortfarande helt giltig internationell lag? Vad vet du om vad Osloavtalet säger? Vet du att det säger (börja sök på länk) att
palestinaaraberna ska snarast hjälpas att få industriområden så de kan få exportinkomst.
INGEN av alla donatorer har brytt sej om det, de ger pengar, inte arbete eller sätter upp en möjlighet för palestinaaraberna att få tillbaka sin stolthet. Sök själv i Osloavtalet, ekonomiska villkor eftersom du är så smart.

Den enda som har gjort detta är - Israel. Eller rättare sagt, de erbjöd Arafat det, han grymtade NEJ så dessa industrier sattes upp i Jordanien, med tullfrihet till USA, vilket har varit mycket lönande för dem.

Vet du överhuvudtaget vad Genévekonventionen säger? Och vad experter bevisar om att den inte har ett dyft att göra med situationen i Mellanöstern. På min blogg http://israelisverige.blogspot.com står några av dessa väsentligheter på sidor som nämns längst uppe till höger.

Vet du vad Osloavtalet säger om area C? Visa det då.

Jag försöker banka lite fakta in i folk, denna bloggen tar det den mänskliga vägen, försöker få folk att tänka logiskt, och den gamla konsten att KÄNNA vad som är rätt och fel, gott och ont. Fakta är faktiskt väldigt lätta att Googla fram - om man vill.

Jag är säker på att bloggen välkomnar sekulära röster, men enbart om de säger något intressant och inte upprepar vänsterlögner. Håll dej till fakta och kom igen!

Hasse sa...

Hej Harry, tack för din trevliga hälsning. Det ger ett väldigt moget intryck och ökar seriositeten i dina argument :-)
Och du har nog rätt, jag har inte alla detaljer som du har, sen är ju frågan om du lyckas avgöra vad som är relevant. Några enkla googlingar visar att uppenbarligen varken lyckats övertyga resten av världen FN, Svenska regeringen eller EU. Menvisstdu är säkert en överordnad auktoritet, världen har bara inte upptäckt sanningen på din blogg ännu(www.manskligarattigheter.se/sv eller www.ochaopt.org/ ...osv)...

Oc jag har definitivt inte samma kännedom som du om dina ovänner, skall jag bli imponerad eller misstänksam att du till och med håller ordning på individ nivå vem som skriver vad från svenska kyrkan.
Jag har inget emot någon religion, utan all religion som fenomen.

Mitt konstaterade var helt enkelt att Diakoniakyrkan i verkar ligga i fejd med Hamas (http://www.dagen.se/nyheter/manniskorattsaktivist-overfallen/) och därför vara den flitigaste kritikern av Hamas (och Israel) i Sverige.
Hamas verkar vara vidriga och ett perfekt argument för att ta avstånd från religion. Då kommer min poäng. OM det istället för Kyrkliga Diakonia varit en neutral aktör som kritiserat Hamas, hade det inte fått bättre genomslag ??
Finns det inte en risk att vanliga människor tror att Diakonia hackar på Hamas för att de är muslimer. Israels kritik av Hamas faller för det kan ses som en judisk-muslimskt konflikt. Er kritik av Diakonia faller för att Judar inte gillar kristna osv...
Alltså, jag uppfattar att religionen försvagar sakfrågorna. tycker ni jag har helt fel? Om Diakonia varit sekulära, hade inte kritiken mot Hamas fått mer uppmärksamhet ??
Ni låg ju själva minst 3 år efter de kristna kyrkorna med upplysningen att Hamas tjänar pengar som gräs.
Svenska tidningar verkar återge Diakonia´s kritik mot Israel, men kritiken mot Hamas (tortyr, censur, mordförsök) borde ju vara minst lika allvarlig, vart var mediaintresset för detta ??
En teori är att det helt enkelt minskar nyhetsvärdet när kristna kritiserar muslimer, rätt / fel ???
Vore det inte bättre med sekulära organisationer ??