27 juli 2008

Proportionellt?


Ibland undrar man ......
Var finns proportionerna?

Ett 20-tal hus planeras i Jordandalen för trångbodda familjer och världens kloke drabbas av hjärtsnörp.
De ser alla sina tjusiga planer för Mellanöstern spolas ner – ja ni vet var...
Palestinierna bryr sej naturligtvis inte ett dugg om husen, men tar tillfället i akt att göra en grandios propagandagrej av byggplanerna.
"Där ser ni hur de stygga israelerna behandlar oss – de bygger hus... Uj uj uj."

Condoleezza får osökt ett tillfälle att använda en av sina favoritfraser, "this is not very helpful".
Jag har länge undrat varför hon helt enkelt inte säger att "this is bad" men det är förmodligen att använda sej av pöbelns språk.Oinlindat.

Gazaborna har under en massa år skjutit sina mer eller mindre fatala raketer in i Israel men det har aldrig fallit under kategorin "this is not very helpful".
Bussar och restauranger har periodvis sprängts på löpande band men detta har aldrig betraktats som "this is not very helpful".
Bulldozergalningar som massakrerar allt i sin väg går naturligtvis heller inte under rubriken "this is not very helpful".

Ska jag fortsätta?
Jag tror du fattat vad jag menar.
Proportionerna – alltså.

Ibland skäms jag för mänskligheten, för att den så busenkelt går på det ena fula tricket efter det andra.
Kanske är det dags nu att slänga illusionerna och förväntningarna om rim och reson när diskussioner förs i de tjusiga salongerna.

Inga kommentarer: