10 april 2008

Är terrorister alltid idioter?
Ett gäng Gazaner tog sej in över gränsen mot Israel och började skjuta vilt mot terminalen med upplag av bensin och olja för vidare leveranser in i Gaza. Tala om att såga av den gren man sitter på.
Naturligtvis var de ute efter att kidnappa ytterligare israeler för att lägga i vågskålen när de planerar sin utpressning. Så skedde nu inte utan som tröst sköt de i stället ner och mördade två jobbare medan ytterligare två skadades. Tillsammans med en soldat som blev dödad i strid tidigt på morgonen blev den dagens skörd tre människor som inte kom hem till sina familjer.
Det blev begravningar i stället.

Jag läste en insändare härom dagen som hade den där extra lilla knorren.
Personen i fråga skrev att vad Barak och Olmert lovat Condoleezza vad gäller borttagandet av vägspärrar och annat innebär ökad fara för israelerna.
Risk: Ökad terrorism.
Om Condoleezza i stället började kontrollera hur palestinierna sköter sina åtaganden enligt The Road Map, t.ex. att stoppa all hatpropaganda och bryta sönder terrorgrupperna skulle mycket mera vara vunnet.
Risk: Minskad terrorism.

När man bor på en kibbuts kommer det ganska ofta stekta sparvar flygande. Hit kommer utställningar, föreläsare, konserter och andra trevligheter. Vi behöver bara masa oss ner till klubbhuset för att deltaga. Inga bilköer eller avgaser och inga parkeringsproblem.
I dag kom en man och berättade om en bok som kostar 21.000$ och som finns i en mycket begränsad upplaga. Kanske av förklarliga skäl.
Det handlade om en synnerligen påkostad "Hagada" och det kändes extra aktuellt nu veckan före Pesach. Boken var full av symbolik och de som var mer insatta i de judiska traditionerna än jag fick många aha-upplevelser.
I boken satt speglar så vi inte skulle glömma att skärskåda oss själva.
Människor med fågelhuvuden fanns på en sida och när han vände blad så föll en bur över fågelmänniskorna. Fångenskapens vånda.
En genombruten sida i början visade slaveriet i Egypten och när han vände blad föreställde bilderna vägen till friheten.
Skillnaden mellan syrat bröd och osyrat bröd är 18 sekunder lärde jag mej. Om man inte illa kvickt hivar in limpan i ugnen så börjar den jäsa och brödet betraktas som syrat och får inte förekomma under Pesach.
Naturligtvis fanns där mycket mer men min begränsade hebreiska satte tyvärr en del käppar i hjulet.

Jag måste slutligen nämna om Carl Bildts groda när han var på besök på Västbanken. Han gjorde där en oväntat ointelligent jämförelse mellan Hamas och Netanyahu. Det uttalandet var tydligen extremt även för att komma från honom så det har idag spritts och kommenterats i flera olika tidningar.
Jag började läsa kommentarerna och en gentleman katalogiserade honom med hygglig skärpa.
Han kallade honom en nörd som förvandlats till en jerk, vilket rimmar snyggt på engelska.
- Jag har för mej att jag en gång i tiden röstade på honom och min ursäkt får vara att det förmodligen var på nördtiden.

Inga kommentarer: