18 april 2008

Olmerts löften

Jag undrar över Olmert.
Han är inte något geni, inte överintelligent men han är - intelligent.
Han är dessutom väldigt slug och har en enastående överlevnadsinstinkt.
Han har den senaste tiden gjort åtminstone två uttalanden där han målat in sej i ett hörn och har han inte torrt på fötterna kan han få äta upp sina ord ganska bittert.

Han sa i ett tal för några veckor sedan att Hamas skulle bli föremål för en sådan behandling att de inte längre skulle kunna skada Israel.
Sen sa han inte mer.

Härom dagen i en intervju inför Pesah berättade han att Iran inte skulle kunna skaffa sej kärnvapen.
Sen sa han inte mer.

Vad jag undrar är om hans omdöme svikit honom eller om han faktiskt har underlag för det han lovade.
Jag vill ju gärna tro att det senare är sant men jag fruktar att så inte är fallet.
Jag tror att han är ute på hal is och försöker vinna några poäng på kort sikt.
Ingen ser heller några kalla fakta som skulle kunna stödja hans vidlyftiga löften.

Har jag fel ska jag med glädje be om ursäkt.
Hotet från Iran skulle då vara undanröjt och Hamas som irritationsmoment ett minne blott.

1 kommentar:

Harry Harrysson sa...

Orientaliska Furstar som Olmert och Ahmed tycks ha helt privata varianter av hjärnvindligar som ingen normal människa kan förstå. Bägge är helt ointresserade av sin befolkning förutom de grupper där de kan värva röster. Netanyahu satte igång Israels ekonomi så den är självgående, Ahmeds befolkning har fått det mycket sämre på sistone.
Media i Sverige och Israel är på det stora taget mycket mer vänstervridna än befolkningen, men deras propagandaeffekt är förödande. I Sverige innebär det bara att Sverige har blivit EU:s mest antisemitiska nation, i Israel är det livsfarligt. Tack vare media i Israel har de totalt misslyckade - för judarna, inte för araberna - Kadima+Labour fler röster i den senaste gallupundersökningen än Netanyahu! Man önskade att Likud och Gaidamak åtminstone kunde samsas nog och ge ut en nationell dagstidning.