11 april 2008

Bildt i palestinaland

http://www.svd.se/nyheter/bildspecial/utrikes/artikel_1119599.svd
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1119635.svd

Bildt i palestinaland.
Gul slips och blå skjorta - eller om det var tvärt om.

Han kom till Abbas i Ramalla och betalade sina skyddspengar, sedan lite rundvandringar i medias glans för att visa sin bestörtning inför alla hemskheter judarna ställt till med. Lite käckt småprat, några uppställningar framför digitalkamerorna för att sedan flyga hem till Sverige och samla in mer pengar till bl.a. - Hamas.

Abbas får pengarna, men 58% av hans budget går till att betala löner till sina återstående trogna i Gaza, 77.000 pers. Dessutom - de flesta av dessa får sin löning för att INTE gå till jobbet. Om de arbetade skulle detta ju kunna uppfattas som om de stöder Hamas och i skrivande stund är de ju sura på varandra och då kan man ju inte tillåta en sådan PR-chock.

Är det någon som tycker att beskrivningen ovan är något kufisk?
Den ÄR kufisk men inte mera kufisk än andra företeelser som tillsammans bildar palestiniernas världsbild.

Ett citat av Bildt har ju blivit ordentligt skärskådat de senaste dagarna, där han jämför Netanyahu med Hamas. I en artikel i SvD där Bitte Hammargren följer i mästarens fotspår säger han något som egentligen är mycket viktigare.

"I min idealiska värld tycker jag även det ska finnas en möjlighet för judar att bo kvar i en självständig palestinsk stat på den palestinska statens villkor."
I min idealiska värld utgår jag från att han därmed också förordar att araber ska kunna bo kvar i en självständig israelisk stat på den israeliska statens villkor.
På den israeliska statens villkor.

Den israeliska statens villkor är bl.a. att följa lagar och förordningar, att flaggan är blå och vit och att nationalsången handlar om det judiska folkets hopp.
Det handlar om att få leva i fred och ro utan stenkastning, bli nedskjutna med automatvapen eller få sina drömmar bortvispade genom den alltid närvarande oron för dödande Kassamraketer.
Det handlar om en judisk nationalstat där minoriteterna får sina civila rättigheter tillgodosedda medan man lojalt inlemmar sej i det judiska nationella folkhemmet.
Rättigheter och skyldigheter blandas till en maträtt där de rätta proportionerna för en god hälsa blir tillgodosedda.

Det var väl detta du menade, Carl Bildt?

2 kommentarer:

Jacobssons tankar sa...

Du skriver "I min idealiska värld utgår jag från att han därmed också förordar att araber ska kunna bo kvar i en självständig israelisk stat på den israeliska statens villkor." Men jag måste nog säga att då är du naiv. Bildt har vana från Bossnien att stå på islamisternas sida och har hitils inte gjort ett enda israelvänligt uttalande. Till och med Folkpartiet (som allatid stått på judarnas sida) är tysta. Vi har ca 500000 muslimer i Sverige, men ändå är det de övriga 8,7 miljoner som måste böja sig. Så jag hoppas i djupet av mitt hjärta att USA får en republikansk president så att Israel har ett stöd i världen.

Gita sa...

Naivitet i ironins tjänst kan ha sina fördelar. Ändamålet helgar medlen, som du vet, och om man vill framhäva något absurdt kan det ibland förstärka effekten om man tar strupgreppet bakifrån.
Malmö, där jag tillbringade en del studieår, lär idag ha en befolkning bestående av 40% muslimer.