03 mars 2008

Kvällens skrivande blev inte en bloggpost utan en insändare.
Kanske gick det lite för snabbt men här är den i alla fall.



God Morgon Sverige - God Morgon Världen

Jasså, nu har ni vaknat?! Mitt under brinnande krig har ni vaknat.
Känns det möjligen lite yrvaket?

Faktum är att kriget redan är inne på sitt sjunde år men ni har vaknat först nu... Varför nu?
För att Israel haft fräckheten att börja försvara sej?
Kriget har brunnit under en period av 6—7 år. Hamaskriget. Kassamkriget.
Helt obemärkt har det brunnit dag och natt.
Hamaskrigarna och andra krigare har satt skräck i en hel stad. Folk har mördats, folk har blivit skadade till både kropp och själ.
Staden Sderot kvider.

Den senaste tiden har krigarna blivit djärvare och raketerna större. Skadorna har blivit därefter.
Någonstans här fick Israel nog.
Många undrar med rätta varför Israel suttit med armarna i kors och bara tagit emot under så många år.
Frågan är svår och vi närmar oss här storpolitikens snårskog.

Ni yrvakna världsmedborgare – jag anklagar er.
Jag anklagar er för att ni låtit en fanatisk muslimsk terrororganisation som Hamas bygga upp en lika fanatisk armé med en oerhört fanatisk agenda, utan att ni försökt stoppa dem.
Jag anklagar er för att ni inte stoppat smugglingen av vapen och annan krigsutrustning genom tunnlarna mellan Egypten och Gaza.
Jag anklagar er för att ni inte skrek er röda i ansiktet när Kassamraketerna föll i Sderot. En vänlig uppmaning i slutet av en bisats räknas inte.
Jag anklagar er för att ni idag kräver att Israel ska lägga sej platt inför sina banemän. Försvara sej proportionellt, är det att leta fram liknande raketer som Hamas använder och skjuta dem blint in i Gaza?
Jag anklagar er för feghet inför den nu så berömda muslimska vreden för att hellre satsa era pengar och er prestige på oljesheikerna - i stället för på Israels överlevnad.

Fast det är väl det mest ointressanta i sammanhanget.

Inga kommentarer: