22 mars 2008

Bilden här ovanför är en av de jag tog på de Purimutstyrda barnen och ungdomarna som drog fram genom kibbutsen i dag. Det var inte bara en fest för ögat utan öronen fick sitt också. Tamburiner, skallror och skramlor dränkte det gamla vanliga fredagsoväsendet.
Av någon anledning blev de bilder bäst jag tog bakifrån - ingen aning om varför.

En färsk marknadsundersökning bland palestinierna visar att 84% av de tillfrågade anser att massakern på tonåringarna i sin Yeshiva för ett par veckor sedan var rätt, riktig och - beundransvärd...
Nåja, det sista omdömet får jag väl erkänna att jag själv lade till men om man läser alla beskrivningar av hur de ser upp till terroristen och hur de omedelbart upphöjde honom till "martyr" så vidhåller jag min slutsats att de hyser stor beundran för honom och för dådet han utförde.
Detta och andra "ädla" handlingar - som att försöka smuggla in några tusen mobiltelefoner från Jordanien i en VIP-bil tillhörande en av Abbas närmaste medarbetare - har nu smort Olmert så pass att han godkänt att Ryssland levererar 25 pansarfordon till PA.
Det är uppenbarligen en fungerande taktik att när något är alltför brännbart så lägger man det på is för avkylning en tid och hoppas att elden ska svalna. Nu verkar det bara finnas aska kvar så ämnet har på nytt aktualiserats och i dag verkar det vara fritt fram.
Den ytterst långsökta tanken är väl att palestinierna ska använda dessa mot sitt eget bus men historien har lärt oss att det inte fungerar så.
D.v.s. - vissa har lärt sej, andra inte.
Förresten vilken polisstyrka i världen använder sej av pansarfordom i sin yrkesutövning? Det är väl inte så att någon har glömt att en ev. framtida palestinsk stat ska vara helt och fullt pacificerad och avmilitariserad.
Kanske är det hela ett Primskämt - men så väl är det väl inte.

Nej, jag har inte glömt att det är Långfredag i dag. En Långfredag med snö i stora delar av Sverige.
I Jerusalem har stora folkmassor samlats för att minnas Jesu vandring till Golgata. Man sjunger och bär symboliska kors och i en nyhetssändning såg jag en person som såg alldeles nedblodad ut...
Det är tydligen svårt att göra de rätta avvägningarna var gränsen för god smak går.

Inga kommentarer: