14 januari 2008

Idag hade jag möjlighet att ställa några frågor till en general i IDF. Han bor här på kibbutsen med sin familj och är god vän med Jacob sedan många år. Vi råkade hamna vid samma fikabord på ett av Aroma-kedjans caféer i ett nytt och fräscht shoppingcenter. Hans fru och jag pratade lite shopping men snart nog kom vi in på politik. I Israel handlar ju det mesta om politik men jag är inte helt övertygad om sambandet med shopping???
Att diskutera det på ett shoppingcenter gick dock bra.

Generalens synpunkter på det senaste kriget med Libanon bestod i huvudsak av bristerna på samarbete och kontakt mellan de olika enheterna och den grumliga ordergivningen. Sen var han också bekymrad över israelernas nuvarande likgiltighet och passivitet som i sin tur gör det möjligt för den nuvarande regeringen att sitta kvar. Det trista i situationen, påpekade han, var att det i hans ögon inte finns en given ledare som är vuxen uppgiften att resa upp befolkningen ur den nuvarande handlingsförlamningen.
- Jag bruknar beskriva situationen i landet som om ett vått hästtäcke lagt sej över landet och det var väl i den andan han beskrev situationen.

Kaffet var jättegott men vi åkte trots det hem med en dålig smak i munnen. I mina mest pessimistiska stunder är jag riktigt orolig för landets framtid. Jag frågar då Jacob om det inte enligt hans uppfattning är riktigt illa nu?
Han svara då på sitt lakoniska sätt att "vi har varit värre ute än så här!"
Jag är inte helt säker på att jag blir lugnad av det svaret.

Inga kommentarer: